Gimnastyka

Z doniesień naukowych wynika, że poziom aktywności fizycznej i sprawności dziecka w wieku przedszkolnym intensywnie się zmniejsza. Najczęstszą przyczyną spadku sprawności fizycznej jest coraz mniejsza ilość czasu poświęcana przez dzieci na aktywność ruchową.

Konsekwencjami braku aktywności fizycznej są ryzyko rozwoju nadwagi i otyłości oraz wady postawy.

O to najczęstsze wady postawy u dzieci.

Prawidłowa postawa ciała uzależniona jest od poprawnego ułożenia ruchomych elementów ciała: głowy, kręgosłupa, klatki piersiowej, miednicy i kończyn względem siebie. Istotną rolą nauczyciela i rodzica jest wykształcenie prawidłowych umiejętności i nawyków kształtujących prawidłowe trzymanie głowy, kręgosłupa, klatki piersiowej, miednicy i kończyn.

Dostrzeżenie nieświadomie popełnionych przez dzieci błędów w nieprawidłowym ułożeniu ciała, stwarza możliwość systematycznego i konsekwentnego ich eliminowania.

Należy zwrócić szczególną uwagę na prawidłową postawę ciała w różnych pozycjach wyjściowych:

  • stanie - głowa prosto, łopatki ściągnięte, brzuch wciągnięty, stopy w lekkim rozkroku, równolegle ustawione względem siebie;
  • chodzenie - sylwetka wyprostowana, zwracamy uwagę na to, aby dziecko stawiało stopy zaczynając od pięty, kończąc na palcach;
  • siedzenie - głowa prosto, łopatki ściągnięte, ręce ugięte na wysokości stołu;
  • klęk - kolana złączone, pięty odsunięte od siebie, stopy połączone dużymi palcami;
  • siad - skrzyżny ze stopami złączonymi podeszwami do siebie;
  • na czworakach - ciężar ciała spoczywa na całych dłoniach ułożonych równolegle do siebie, nogi ugięte w kolanach;
  • leżenie - tyłem z rękoma ułożonymi w świecznik;
  • klęk podparty - tułów znajduje się w położeniu poziomym, głowa opuszczona;
  • podnoszenie ciężarów - proste plecy, ugięte kolana.

Jednym z celów profilaktyki wad postawy jest wyrabianie u dzieci trwałego nawyku prawidłowej postawy ciała we wszystkich sytuacjach i czynnościach dnia codziennego.

Przyjmowanie przez dzieci niedbałych pozycji w siadzie, w leżeniu, w staniu, przyczynia się da powstawania wad postawy dlatego planując zabawy i zajęcia ruchowe dla dzieci w przedszkolu zwracamy szczególną uwagę na naukę oraz utrwalenie przyjmowania prawidłowej postawy w różnych pozycjach wyjściowych. Pomocne w tym są różnorodne zabawy uczące przyjmowania prawidłowej postawy:

  • w pozycji stojącej;
  • w pozycji siadu klęcznego (po japońsku);
  • w pozycji siadu skrzyżnego (po turecku);
  • w pozycji siadu płaskiego;
  • w pozycji siadu ugiętego;
  • w leżeniu.

Podsumowując. By zachęcić dziecko do aktywności fizycznej:

  • wskocz na rower, idź pobiegać, popływaj – słowem dawaj przykład!
  • pozwól dziecku na samodzielne wybranie rodzaju aktywności
  • rozmawiaj, dowiedz się dlaczego dziecko lubi, bądź nie lubi uprawiać sportu
  • chwal za podejmowanie aktywności
  • świętuj z dzieckiem jego sukcesy

Na tej stronie zamieszczać będę raz w miesiącu propozycje ćwiczeń i zabaw ruchowych z dziećmi. Ćwiczenia można wykonywać wraz z dzieckiem co wzmocni jego motywację do dokładnego ich wykonywania i zachęci do częstej wspólnej aktywności fizycznej.

Irena Kaczmar - rodzic, nauczyciel, instruktor gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej



Przykłady ćwiczeń:

Maj 2016
Kwiecień 2016
Marzec 2016
Luty 2016
Styczeń 2016

Kontakt

Przedszkole Miejskie nr 12 w Olsztynie
ul. Dworcowa 24
10-437 Olsztyn
Warmińsko - Mazurskie Polska
tel: +48 89 533 25 68

Przydatne linki

 

Redakcja

© 2019 Przedszkole Miejskie 12 w Olsztyn. Wszystkie prawa zastrzeżone.